19 лютого 2024 року відбувся вебінар науково-педагогічних працівників кафедри інформаційно-комунікаційних технологій та методики викладання інформатики Рівненського державного гуманітарного університету з авторами модельної навчальної програми «Інформатика. 7–9» (Морзе Н. В., Барна О. В.), для закладів загальної середньої освіти. Дана модельна програма рекомендована Міністерством освіти і науки України (наказ МОН України від 06.09.2023 № 1090).
У роботі вебінару взяли участь:
Морзе Наталя Вікторівна – член-кореспондентка НАПН України, докторка педагогічних наук, професорка, експертка ЮНЕНСКО з питань цифровізації освіти, авторка підручників та модельних програм, Заслужена працівниця освіти України, професорка Київського університету імені Бориса Грінченка;
Барна Ольга Василівна – кандидатка педагогічних наук, доцентка, вчителька-методистка, Заслужена працівниця освіти України, доцентка Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка;
Войтович Ігор Станіславович – завідувач кафедри інформаційно-комунікаційних технологій та методики вкладання інформатики, доктор педагогічних наук, професор Рівненського державного гуманітарного університету;
Павлова Наталія Степанівна – кандидатка педагогічних наук, професорка кафедри інформаційно-комунікаційних технологій та методики викладання інформатики Рівненського державного гуманітарного університету;
Юзик Ольга Протасіївна – докторка педагогічних наук, професорка кафедри інформаційно-комунікаційних технологій та методики викладання інформатики Рівненського державного Гуманітарного університету;
інші члени кафедри: Гнедко Наталія, Шроль Тетяна, Остапчук Наталія, Полюхович Наталія та інші.
На вебінар зареєструвалося понад 60 зацікавлених осіб. Найбільша кількість учасників - це вчителі інформатики; вчителі, які одночасно читають предмети із математики та інформатики, інформатики та фізики, інформатики та технологій; директори шкіл, заступники директорів шкіл з Рівненщини, Тернопільщини, Києва, Запоріжжя, Бердичіва, Білої Церкви, Луцька.
У заході взяли участь науковці із університету Григорія Сковороди в Переяславі, Глухівського національного педагогічного університету ім.О.Довженка, Рівненського інституту університету "Україна", Рівненського державного гуманітарного університету; магістранти РДГУ, які уже працюють вчителями інформатики, або в скорому часі будуть працювати на цій посаді та ФОПи.
На початку вебінару д.пед.н., проф. Юзик Ольга Протасіївна зробила маленький екскурс у минуле та пригадала 2009 рік - рік, коли вперше під керівництвом Наталії Морзе у стінах Київського університету імені Бориса Грінченка почалася робота колективу науковців над створенням підручників з інформатики. Було створено підручники з інформатики, за якими навчалися учні у закладах освіти з другого по одинадцятий класи. За декілька років плідної роботи були розроблені до підручників з інформатики колективом авторів навчальні посібники для вчителів, робочі зошити для учнів. У всіх куточках в Україні серед вчителів інформатики відомі ці два прізвища – Н.Морзе та О.Барна.
Із 2016 року в закладах загальної середньої освіти упроваджується Концепція Нової Української школи. Для учнів 5-6 класів автори Морзе Н. та Барна О. розробили модельну навчальну програму та підручник з інформатики до неї, за ними учні нової української школи успішно вивчають інформатику.
На вебінарі Наталія Морзе та Ольга Барна люб’язно представили нове власне напрацювання - програму з «Інформатики. 7–9 » для закладів загальної середньої освіти, що рекомендована Міністерством освіти і науки України» (наказ МОН України від 06.09.2023 № 1090) та підручник.
Під час свого виступу д.пед.н., проф. Наталія Морзе, зосередила увагу на компетентностях, які слід формувати на уроках інформатики, знаннях та уміннях. Розкрила структуру підручника, який містить головні складові – «Комунікацію та взаємодію», «Інформаційну грамотність та безпеку», «Інформацію та дії з нею», «Вирішуємо проблеми», «Цифрова творчість», «Програмування», «Алгоритми» та «штучний інтелект». Наголосила на ролі важливих педагогічних технологій, таких як змішане навчання, мікронавчання, обчислювальне мислення, формувальне оцінювання та інші.
Доцентка Ольга Барна у виступі зосередила увагу на важливості впровадження проєктів на уроках інформатики, діяльнісного підходу через вирішення проблем у проєкті, навчання через оцінювання, досліджень та звернень за допомогою до ШІ (штучного інтелекту). Підручники насичені інформацією, цікаво ілюстровані. Завдання чіткі та зрозумілі для учнів.
Ольга Василівна запропонувала учасникам вебінару експромтом вивчити один практичний інструмент ШІ, який вміє конструювати за описом графіку – Firefly.adobe.com. Результати вийшли дуже цікаві.
Автори дали відповіді на запитання, які ставили респонденти під час реєстрації на вебінар. Зокрема, питання були наступними:
- питання методичного характеру:
1. Чи будуть до підручника додаткові матеріали для вчителів, зокрема зошити?
2. Як методи викладання можна використовувати при використанні підручника Н.Морзе та О.Барни?
- питання упровадження ШІ в освітній процес:
1. Які проблеми виникатимуть при впровадженні ШІ в освітній процес і як вони можуть бути вирішені?
2. Чи вплине використання технологій ШІ учнями на їх розвиток, а саме на здатність самостійно думати, критично мислити, робити висновки, на їх пізнавальну активність та інтерес до навчання взагалі?
3. Які нейронні мережі Ви порекомендуєте для використання учнями?
Від кафедри інформаційно-комунікаційних технологій та методики навчання інформатики РДГУ виступила кандидатка педагогічних наук, доцентка Павлова Наталія Степанівна. Тема її виступу стосувалася вчителя інформатики та його професійної підготовка за ОП «Середня освіта. Інформатика» у Рівненському державному гуманітарному університеті.
Завідувач кафедри інформаційно-комунікаційних технологій, доктор педагогічних наук, професор Войтович І. наголосив на важливості проведення таких вебінарів, перспективних проєктах нашої кафедри.
Приємно було почути слова вдячності від учасників вебінару.
Усі учасники вебінару отримають на E-mail сертифікати про підвищення кваліфікації тривалістю 2 години від Рівненського державного гуманітарного університету.